Корона і наша психіка. Хто кого?

Перегляди: 759

Карантин пом’якшують, а статистика шокує цифрами: кількість тих, хто захворів нині щодня часом удвічі перевищує ту, що її ми мали у розпал карантину. Усі розуміють, що знову запроваджувати його неможливо: катастрофічний спад економіки, вичерпані і особисті, і державні запаси. Як зберегти спокій, тверезо ставлячись до загроз, але й утримуючи баланс активного життя?

В інтернеті є багато інформації про вплив COVID-19 на фізичне здоров’я, економіку та навіть політику, проте бракує обґрунтованого розуміння, як пандемія і карантин впливають на психічний стан. Відповідаючи на цей інформаційний голод, Яна Кремінська та Адріяна Лугова із Торонто знімають серію освітніх інформаційних відео про вплив „COVID-19” та карантину на психічне здоров’я. Їхній проєкт називається «Впоратися з викликом COVID-19».

Фільмування відео почалось 15 квітня, а перше відео побачило світ 29 квітня. Я. Кремінська, родом з України, за освітою психолог і психотерапевт напрямку коґнітивноповедінкова терапія та схема-терапія і тепер здобуває відповідну акредитацію в Онтаріо. Понад шість років вона працювала психологом в Інституті психічного здоров’я Українського Католицького Університету (УКУ) у Львові, а також керівником Центру психологічного консультування у цьому університеті. Її клінічний досвід включає роботу з дітьми і підлітками у Центрі розвитку дитини „Коло сім’ї” у Львові. Приїхавши до Канади у 2018 році, вона закінчила навчальну програму „Human Resources Management” і тепер працює на катедрі психіятрії в Університеті Торонто.

Коли минуло перше потрясіння від нової реальности COVID-19 та раптового карантину, вона помітила, що бракує якісного змісту українською мовою. „На жаль, існує багато недостовірної і не завжди професійної інформації на тему пандемії та психічного здоров’я. В Україні працює неймо– вірна команда фахівців, яка, на жаль, не має достатньо доступу до широкої авдиторії”, – поділилася вона. „Крім того, ще й досі в Україні існує стигма стосовно теми психічного здоров’я. Чим більше суспільство буде мати доступу до інформації про психічне здоров’я, тим більше ця тема ставатиме нормою. Важливо пам’ятати, що психічне здоров’я є частиною загального здоров’я”, – говорить Я. Кремінська. Вона звернулась до українських колеґ, які радо погодились підтримати проєкт та поділитися своїми знаннями і порадами.

Професійний досвід А. Лугової допоміг здійснити задум. Вона – випускниця Університету Конкордія за напрямком студій комунікації. Також вона закінчила програми цифрового дизайну у „Vancouver Film School” і дизайн для соціяльних змін у „School of Visual Arts” в Ню-Йорку. А. Лугова працювала в правозахисній організації в Ню-Йорку, після чого приєдналась до Канадських медичних місій в Україні, які організовувала Канадсько-Українська Фундація. Серед її робіт варто відзначити фільм, який здобув чис– ленні нагороди „Recovery Room” (українська версія – „Обличчя війни”) про канадські гуманітарні медичні місії, які допомагають українським вій– ськовим, важко пораненим на війні, що досі три ває на сході України; „Shores of Freedom” – про третю хвилю еміґрації українців до Канади; та „Second Chance” – про канадських добровольців, які допомагають дітям-сиротам в Україні. „Мене надихають проєкти, які розповідають про важливі ініціятиви і дозволяють людям дізнаватися більше” – говорить А. Лугова. COVID-19 вплинув на все людство, і ми всі потребуємо чути від фахівців, чого очікувати і як долати наслідки пандемії на психічне здоров’я”. Подібно до інших людей в Канаді та світі, А. Лугова відчула вплив кризи у своїй професійній діяльності. „Під час карантину режисерові та фотографові майже неможливо знайти роботу, адже усі громадські заходи відкладені на невизначений термін, а контракти скасовані”, – зазначає вона. Розмови з фахівцями у ділянці психічного здоров’я відбувалися українською мовою. Завершено три відео, два з яких перекладені на англійську мову. Кожне інтерв’ю тривало близько години, а результатом стали змонтовані до при– близно 10 хвилин ролики із субтитрами. Також А. Лугова створює анімаційну графіку до кожного відео.

У першому відео розмова відбува ється з Денисом Угрином, психіятром дітей та підлітків, який працює в лікарні „Maudsley” у Лондоні та є деканом маґістерського курсу з дитячої психіятрії у Кінґс Коледжі. Він водно час є редактором медичного журналу „Child and Adolescent Mental Health”. У відео під назвою „Як карантин впливає на психічне здоров’я дітей” д-р Д. Угрин говорить про позитивні та неґативні наслідки карантину на психічне здоров’я дітей. „З одного боку, – зауважує він, – є велика кількість дітей, психологічний стан яких покращився”. Він припускає, що причина в тому, що діти залишаються вдома, і немає стресу, пов’язаного зі школою та іспитами. „Однак, – продовжує він, – на жаль, є також неґативні наслідки – зростання фізичного, емоційного і сексуального насилля щодо дітей”.

Другим співрозмовником Я. Кремінської став д-р Олег Романчук, який поділився роздумами і порадами про те „Як розвивати відпорність”. О. Романчук є психіятром, директором Інституту психічного здоров’я УКУ у Львові. У відео він розповідає про важливі складові розвитку стре– состійкости. Вони, насамперед, включають здорове сприйняття обставин, у яких ми опинилися, поведінку, що відображає стресостійкий світогляд, турботу про себе, святкування життя та усвідомлення, що саме допомагає нам жити на повну силу. Третє відео „Як (не) змарнувати карантин” присвячне відчуттю тиску, який досвідчують багато людей, які звикли бути продуктивними, а тепер їхнє життя немов зупинилося. Галина Нетлюх, виконавчий директор Інституту психічного здоров’я УКУ та викладач Українського інституту коґнітивно-поведінкової терапії, Д. Угрин і Марта Гладій – коґнітивноповедінковий терапевт діляться простими, але надійними порадами, що актуальні і під час карантину і у звичайному житті.

Мар’яна Карапінка, «Свобода»

Відео-проєкт є на веб-сторінці „Week Five Productions” (www. weekfiveproductions.com)

Надрукувати