Школу стиснули. Що вийшло?

Перегляди: 877

Нещодавно знайома, яка має сина з особливими потребами (він закінчує шостий клас), поділилася враженнями від дистанційного навчання: «Наша вчителька надіслала ось таке завдання – написати доповідь на тему «Сучасні письменникІ Кіровоградщини». Так, саме у такому правописі, причому повторила цю помилку двічі. Я вже не кажу про складність і можливий обсяг цього завдання».

Що ж, не вперше лунають нарікання на хиби та вади дистанційного навчання під час карантину. Народна депутатка Інна Совсун нещодавно зазначила: «Карантин став викликом для всього українського суспільства. Освітня система не виняток. МОН запропонувало кілька сценаріїв завершення навчального року, і наголошує, що відповідальність за організацію освіти під час карантину несуть самі школи. Однак будемо реалістами – спроможність шкіл та вчителів організувати дистанційне навчання зараз і наздоганяти втрачене – дуже різна. Тому МОН та інші експертні установи, особливо ті, що отримують бюджетне фінансування, зобов’язані розробити рекомендації для шкіл, як опанувати навчальні програми за місяці карантину. Звісно, з деякими предметами так не вийде, наприклад, із математикою. Адже програми з одних предметів краще піддаються “стисканню”, ніж з інших. Тому є сенс зробити перерозподіл годин на цей період».

Тож, ми звернулися за роз’ясненнями до начальниці управління Державної служби якості освіти у Кіровоградській області Лілії Синчук.

– Як в умовах карантину контролюється якість та доступність навчання в освітніх закладах області?

– Державна служба якості освіти провела анонімне опитування учасників освітнього процесу щодо організації дистанційної форми навчання, в якому взяли участь більше 200 тисяч респондентів, серед них керівники закладів освіти, педагогічні працівники, учні 9-11-х класів та батьки. Отримані відповіді дають змогу вивчити стан дистанційного навчання сповна. Так 52 відсотки опитаних заявили, що рівень навчальних досягнень не змінився, 27 відсотків – змінився лише з окремих предметів і 14 відсотків сказали про погіршення. Лише 38 відсотків батьків вказали, що під час дистанційного навчання навантаження на дітей збільшилося.

Отже, перш ніж говорити про контроль за якістю та доступністю навчання в закладах освіти області, слід зазначити, що у більшості закладів освіти навички дистанційного навчання як вчителі, так і учні змушені були формувати з нуля. Вчителі опинилися в ситуації, коли вони мусили не тільки здійснювати підбір навчального матеріалу, допомагати, консультувати та моніторити успішність учнів, а й знайти кожному учню позитивну мотивацію до навчання.

– Чи готові були школи до дистанційного навчання? Які проблеми виявив карантин у шкільній освіті?

– Жодна освітня система у світі не була готова до карантину. При опитуванні керівників закладів освіти щодо досвіду використання дистанційного навчання, 57 відсотків зазначили, що зіткнулися з цим вперше, 27 відсотків сказали, що застосовували технології дистанційного навчання під час попередніх карантинів, 20 відсотків – застосовували для роботи з учнями, які не відвідували школу з поважних причин, і лише 7 відсотків успішно використовують технології дистанційного навчання. Проте в дуже короткий період директори шкіл та вчителі активно опанували цю роботу. Звичайно, не все було добре, але поступово напрацьовувався матеріал, налагоджувалися зв’язки. Мали проблеми з доступом до Інтернету, забезпеченням комп’ютерами, ноутбуками, планшетами і таке інше як учні, так і вчителі. Як розповіла нам одна директорка сільської школи, є учні, яким завдання розсилаються через Укрпошту і відповіді отримуються так само.

Як вирішуватимуться проблеми, котрі ви наочно побачили під час шкільного карантину?

– Карантин показав: без вчителя неможливо організувати якісно дистанційне навчання. Психологічно учень не готовий спілкуватися з комп’ютером, йому необхідна жива реакція на його невдачі або перемоги. Важлива при дистанційному навчанні стратегія співпраці з батьками та залучення батьків до організації освітнього процесу. Шкільний карантин став своєрідним тестом і для учнів, дав змогу побачити, наскільки учень вміє розподілити вільний час чи здатен він до самоосвіти. Невдовзі за результатами аналізу опитування учасників освітнього процесу будуть визначені шляхи поліпшення якості освітньої діяльності.

– У якому стані розробка навчальних матеріалів, методик та програмних засобів для дистанційного навчання?

– Міністерство науки і освіти досить швидко відреагувало на цей виклик та створило «Всеукраїнську школу-онлайн». Ці відеоуроки викладаються на YouTube МОН, також були залучені провідні телеканали, адже є сім’ї, в яких, на жаль, немає доступу до якісного Інтернету, а учні не мають планшетів чи ноутбуків. Цей процес триває. Після завершення навчального року кожен керівник зі своїм педагогічним колективом обговорить стан організації дистанційної роботи і будуть зроблені відповідні висновки.

– На основі чого і як коригується тривалість навчального року у різних навчальних закладах Кіровоградщини?

– Відповідно до інформації МОН України ключовими датами закінчення 2019/2020 навчального року визначено:

– до 31 травня триватимуть заняття;

– до 1 липня − завершення навчального року;

– до 15 червня триватиме оформлення свідоцтв про здобуття базової середньої освіти, свідоцтв досягнень і табелів навчальних досягнень;

– протягом червня − розгляд педагогічними радами шкіл питання про переведення учнів до наступного класу.

Пам’ятаючи про автономію закладів освіти, нагадаю: такі рішення приймаються самостійно кожним закладом освіти, враховуючи рекомендації МОН.

Любомир Романов

А тим часом: Міський парламент дітей і самоврядування шкіл міста ініціює челендж «KropLastBell» серед учнів усіх навчальних закладів, – повідомила начальниця управління освіти міської ради Лариса Костенко.– Ми хочемо об’єднати учнів усіх кропивницьких шкіл єдиною ідеєю організації свята останнього дзвоника онлайн! Розкажіть про свої шкільні роки, разом з батьками згадайте свій перший клас, першу вчительку, перший дзвінок, перший урок, цікаві шкільні історії! Пропонуємо знайти фотографії або зробити коротеньку відеорозповідь, відзнявши її на власний смартфон, щоб потім викласти свою історію на сторінках у соціальних мережах з хештегом #kroplastbell#.

А для випускників-2020 є особлива пропозиція! Незабутній шкільний вальс цього року не відміняється! Нехай він відбудеться не так масово, але кожен випускник може станцювати свій випускний вальс вдома з батьками, в кімнаті, на балконі, на подвір’ї будинку – всюди, де є вільне місце і немає скупчення людей, зробити фото або відзняти відео цього незвичайного випускного вальсу і викласти на своїй сторінці у соцмережах з хештегом #kroplastbell#.

Надрукувати