А ви б вакцинувалися за 100 доларів?

Перегляди: 235

Весь світ нині вакцинується і сподівається, що це дозволить йому повернутися до звичного ритму життя, якщо не нападе якийсь інший, ще підступніший вірус. Згідно з італійським дослідженням, опублікованим минулого тижня, число випадків зараження COVID-19 серед дорослих різного віку знизилося на 80% через п'ять тижнів після першої дози вакцини Pfizer, Moderna або AstraZeneca.

Про це пише агентство Reuters. Перше таке дослідження, проведене країною Європейського союзу за реальними наслідками кампанії імунізації, було здійснене Національним інститутом охорони здоров'я Італії (ISS) і Міністерством охорони здоров'я серед 13,7 мільйона чоловік, вакцинованих по всій країні.

Вчені почали вивчати дані з дня початку кампанії вакцинації в Італії, 27 грудня 2020 року, до 3 травня 2021 року.Аналіз показав, що ризик зараження SARS-CoV-2, госпіталізації і смерті поступово знижувався. "Через 35 днів після прийому першої дози число інфекцій знизилося на 80%, кількість госпіталізацій на 90% і смертність знизилися на 95%", – йдеться в повідомленні ISS.

"Ці дані підтверджують ефективність кампанії вакцинації і необхідність швидкого охоплення населення, щоб покласти край надзвичайній ситуації", – заявив президент ISS Сільвіо Брусаферро.

Як стимулювати громадян вакцинуватися? Це питання вже стало актуальним для багатьох країн – і кожна з них шукає свої стимули.

Наприклад, президент США Джо Байден оголосив, що два сервіси таксі, Uber і Lyft, безкоштовно возитимуть американських громадян до пунктів вакцинації, аби ті щепилися від коронавірусу. Безкоштовні поїздки – лише один із цілої низки кроків, які влада і компанії в США роблять для того, аби заохотити населення до вакцинації. 

США, де щеплення вже є доступним для всіх дорослих, у своїх зусиллях не єдині. Нещодавно влада Сербії оголосила, що платитиме громадянам за вакцинацію. Як не дивно, але всього за кілька місяців окремі держави світу впоралися з одним викликом – проблемою дефіциту вакцин, і відразу ж зіштовхнулися з новим – браком охочих зробити щеплення, а відтак – відтермінуванням перспективи набуття колективного імунітету. Зокрема, більше чверті дорослих в Європейському Союзі висловили категоричне небажання вакцинуватися.

На тлі недовіри до окремих препаратів, страху побічних ефектів і загального скепсису стосовно вакцинації з’являються креативні способи, як привабити людей. Цей досвід може бути цікавий Україні, де понад половина громадян не готові зробити щеплення.

Сербія – одна із європейських чемпіонів у темпах щеплення і має вдосталь вакцин на вибір, як західних виробників, так і з Китаю та Росії. Але на початку травня президент Александар Вучич виступив з несподіваним оголошенням: кожен громадянин, який був повністю щеплений від коронавірусу або принаймні однією дозою до 31 травня, отримає 3000 динарів – майже 26 євро. Це приблизно 5% середньомісячної зарплати в країні.

Сербська ініціатива унікальна і поки не має аналогів у світі, тож складно зробити висновок, чи матиме вона бажаний ефект. Наразі майже 24% із семи мільйонів жителів Сербії повністю вакциновані, що значно перевищує середній показник у ЄС у 13,6%. Однак сповільнення темпів вакцинації останнім часом змусило сербську владу шукати додаткові заохочення. І не тільки заохочення – але й покарання. Вучич також повідомив, що уряд Сербії розгляне рішення, згідно з яким нещеплені держслужбовці не отримуватимуть лікарняні виплати, якщо заразяться коронавірусом.

В інших країнах органи центральної влади поки не зважились на схожий національний експеримент, але цю роль перейняли на себе компанії – чи окремі регіони. У Німеччині велика мережа супермаркетів Edeka Nord вирішила запропонувати подарункову карту на 50 євро як бонус окремим працівникам, які отримали щеплення від COVID-19. Конкуренти мережі Lidl та Aldi пропонують подібну угоду своїм співробітникам, але вже у США, протягом кількох місяців. Схожі пропозиції для американців мають Starbucks, McDonald's та Aldi Nord.

Вкрай активно заохочують американців представники місцевої влади. У Західній Вірджинії розгорнули програму, що дозволить заощадити 100 доларів молодим людям, які зроблять щеплення. Мешканці Детройта можуть отримати передоплачену дебетову картку в розмірі 50 доларів за кожен раз, коли підвозять когось на вакцинацію. У Мериленді вирішили платити за щеплення усім держслужбовцям по 100 доларів. У штаті Нью-Йорк вирішили відловлювати тих, хто не проти вакцинуватися, але все ніяк не дійде до пунктів щеплення, на станціях метро. Там відкрили тимчасові пункти вакцинації і пропонують безкоштовно та, звичайно, добровільно щепитися препаратом Johnson&Johnson.

Вибір невипадковий, адже для повного захисту від вірусу достатньо лише однієї дози вакцини, тож шукати імпровізований пункт, щоб отримати другу дозу, не доведеться. На додачу щеплені люди можуть отримати безкоштовну семиденну карту метро або два квитки на залізницю. В самому Нью-Йорку мерія роздає вакцинованим квитки у ботанічний сад, акваріум та на спортивні заходи. Схожі пропозиції пропонують заклади культури та спортивні команди в інших містах і штатах.

А ось в Нью-Джерсі люди, яким виповнився 21 рік (і це теж не випадково, бо винагорода – алкогольна) та які отримали першу дозу вакцини в травні, можуть випити безкоштовного пива в одній з пивоварень, які беруть участь у заохочувальній програмі. Шанувальники "Зоряних війн" в окрузі Вейн у штаті Мічиган могли вакцинуватись в атмосфері улюбленої кіносаги. Одна з клінік організувала 4 травня, коли фанати відзначають офіційний день "Зоряних війн", тематичну вакцинацію зі слоганом "May the Dose Be With You" ("Нехай буде з тобою доза"). Штурмовики, принцеса Лея і навіть Дарт Вейдер заохочували людей отримувати вакцину.

А в Нью-Йорку 20 квітня, що вважається неформальним днем канабісу, на Мангеттені активісти роздавали самокрутки з марихуаною. Охочим отримати їх треба було показати підтвердження щеплення – електронне чи паперове. Усе легально: влада штату легалізувала продукти конопель для рекреаційного вжитку.

І вже точно неординарні емоції чекають на того, хто вирішить вакцинуватись у румунському замку Браун, більш відомому як замок Дракули. Кожен, хто прийде туди, може без попереднього запису отримати щеплення та як бонус – безкоштовний вхід на виставку середньовічних знарядь тортур. Маркетологи замку кажуть, що ідея перевершила їхні очікування – вони сподівалися вакцинувати за вихідні 200 людей, натомість вийшло вдвічі більше.

За матеріалами ЗМІ та УП

Надрукувати