Грошей не буде, але ви тримайтесь…

Звісно, не такими словами, але приблизно з таким змістом окреслив ситуацію під час щотижневої апаратної наради в облдержадміністрації очільник обласної ради Олександр Чорноіваненко. За словами голови обласної ради, з місцевих бюджетів фінансуватиметься утримання закладів охорони здоров’я, їх ремонт і придбання обладнання. Для фінансування інших послуг, у тому числі й заробітної плати, необхідно укласти угоди з НСЗУ. Олександр Чорноіваненко зазначив, що на сьогодні залишається відкритим питання про визначення власника районних лікарень.

Багато і у цій сфері, і у інших залежатиме від того, як будуть формуватися бюджети області, районів та громад на наступний рік. Ось як коментує ситуацію Віктор Серпокрилов, колишній заступник голови облдержадміністрації, людина, що добре знається на особливостях бюджетного процесу:

– Вишукав час і проаналізував проєкт Державного бюджету України на 2021 рік в частині Кіровоградської області та її територіальних громад. Не хочу лякати, але це вже навіть не бюджет виживання – це бюджет зубожіння.

Що ж ми маємо? Бюджетів районів і районів у містах з наступного року держбюджет не передбачає. Одразу питання: а навіщо ж ми витрачаємо бюджетні кошти і обираємо районні ради в обласному центрі?

Бюджети новоутворених районів будуть формуватися, але під які видатки – не зрозуміло, як і в цілому чітко не визначено, якими будуть повноваження органів самоврядування – адміністративно-територіальних одиниць.

Щодо доходів місцевих бюджетів, то нам пропонують збільшувати надходження за рахунок індексації акцизу на алкоголь і екологічного податку на 11,6% та спецвикористання лісових ресурсів і води на 12%. А це – додаткове навантаження на бізнес, якому й так нелегко. Розширюється також перелік нерухомого майна, яке буде оподатковуватися.

Але вишенькою на торті стане те, що з наступного року акциз на пальне повністю буде зараховуватися до Державного бюджету. Територіальні громади області, за приблизними розрахунками, втратять понад 200 млн. грн. Кандидатам на посади голів ОТГ треба дуже добре подумати, бо для окремих громад це стане суттєвою втратою. Питання, чи будуть балансуватися ці бюджети, поки відкрите.

Прожитковий мінімум, за проєктом бюджету, збільшується на 8,2 %, тобто на рівень інфляції. Мінімальна зарплата зростає на 29,8 %, але територіям треба буде затягнути пояси по інших видатках, щоб досягти такого показника.

Майже 156 мільйонів гривень із місцевих бюджетів області заберуть до Держбюджету, взамін отримаємо 259 мільйонів гривень базової дотації. Але ж це явно недостатньо, більшість ОТГ будуть мати проблеми з формуванням збалансованих бюджетів. І в цьому сенсі мене дуже турбують видатки на утримання соціальної сфери.

Видатки на освітню галузь начебто й збільшені на 30%. Для кожної ОТГ і міст обласного значення враховано нові нормативи наповнюваності класів, але якщо подивитись на те, що мінімальна зарплата зростає на ті ж самі 30%, то ні на які обіцяні освітньою реформою покращення педагогам можна не розраховувати. Більше того, суттєві кошти треба буде знайти для утримання навчальних закладів. І ще одна родзинка – невикористані залишки коштів освітньої субвенції у 2021 році держава буде вилучати.

Здається, що вже стільки негативного говорилося про медичну реформу, та Ковід-19 продемонстрував всю хибність вибраного попередньою та теперішньою владою шляху. Але ж і в проєкті Державного бюджету в цій сфері не проглядаються зміни на краще. У 2021 році охорона здоров’я області вже зовсім не отримає медичної субвенції, а ті крихти, що виділяються у поточному році на будинки дитини, службу крові, МСЕКи та інші структури, також скорочують на 15 млн. грн. Субвенція на інсуліни передбачена тільки на перше півріччя, а далі – через програму медичної гарантії, і взагалі все переводять на цю програму. Що і як, якої якості звідти може отримати хворий, ми бачимо зараз...

Готуватись також треба до суттєвого погіршення демографічної ситуації, що завжди супроводжує кризи в країні. І найбільше все це стосується жителів територіальних громад. Райони ліквідовуються, а що буде з центральними районними лікарнями, ніхто не знає. У проєкті Державного бюджету на ці заклади кошти не передбачені. Можливо, влада готується виставляти їх на приватизацію? Діюча обласна рада вже показала «добрий» приклад, як це можна зробити, намагаючись дозволити продати 1000 квадратних метрів онкодиспансеру.

І ще один дуже важливий результат мого аналізу бюджету країни на наступний рік. Більше 26,6 мільярдів гривень, які передбачені для потреб областей, залишили нерозподіленими. А це кошти на реалізацію програм будівництва, розвитку освіти, виплат грошових компенсацій учасникам АТО, сім’ям учасників бойових дій, на боротьбу з пандемією та інше. Знову, як і у всі останні роки, ці кошти, мабуть, будуть ділитися між «своїми» депутатами за підтримку цього проєкту Держбюджету.

У мене, як і у кожної мислячої людини, виникає запитання: а для чого взагалі проводилась децентралізація, якщо держава все більше і більше централізує кошти країни? Роками не змінюється порядок розподілу державних коштів по об’єктах будівництва – і «великого», і малого. До цього зараз додаються кошти на соціальні виплати, реалізацію програм реформи освіти та інші. Для того, щоби прозоро їх розподілити та змінити цю порочну практику, як на мене, потрібна лише політична воля монобільшості, а її, на жаль, немає.

На сьогодні проєкт Державного бюджету на 2021-й в частині показників Кіровоградщини не може задовільнити область, його треба доопрацьовувати.

Можливо, перед виборами областям і громадам щось трохи добавлять, можливо – зменшать обсяг реверсної дотації, врешті решт залишать акциз на паливо, щоб підняти рейтинги влади, але за великим рахунком громадяни (або як нас називають – електорат) цього не відчують.

Зміни потребує уся вертикаль діючої влади, і ми повинні це робити вже зараз, через місцеві вибори.


Надрукувати   E-mail