Бунт на кораблі: працівники культури проти своєї начальниці

Конфлікти у творчих колективах трапляються нерідко і сприймаються, як буденна річ, але тут ціла обласна інституція збунтувалася проти начальника департаменту культури! Це вперше за часів незалежності – ні з Миколою Сиченком, ні з Юрієм Компанійцем, ні з Наталею Овчаренко (Агапеєвою), ні з Валентиною Животовською нічого подібного не траплялось. Більше всього, що й у радянський час теж. Цього ж разу колектив обласного Центру народної творчості публічно звернувся з листом до керівників області – Андрія Райковича та Юрія Дрозда «…у зв’язку з негативною тенденцією у робочих стосунках, що склалася протягом останніх років, із директором департаменту культури та туризму обласної військової адміністрації Уляною Соколенко».

Як виявилось. за місяць-два до цього подібний лист керівникам області направлявся і від керівництва Музею мистецтв з подібними претензіями до пані Уляни. З якими саме? Директорка Тетяна Ткаченко-Суханова пояснила, що вони свій лист не надають у публічний простір, бо там міститься інформація про аудит музею, а її нормативно-правова база оприлюднювати забороняє. Але у листі вказується на порушення директорки департаменту і щодо аудиту.

Про що ж ідеться у листі колективу ОЦНТ? «…Протягом останніх років, за часів керівництва департаментом культури та туризму обласної військової адміністрації пані Уляни Соколенко, ми постійно відчуваємо упереджене ставлення до нашої діяльності, про що свідчать конкретні факти ігнорування термінів проходження документів, що гальмує якісну підготовку та проведення заходів». Автори листа наводять ряд конкретних прикладів, крім просто невчасного підписання наказів про проведення заходів та фестивалів, сказано зокрема й таке: «Макети дипломів «Театральної весни» та «Весняних ритмів», які через відсутність коштів розроблялися працівниками установи самостійно, не затверджувалися протягом декількох місяців. Наприклад, усього за час розробки дизайну макету «Театральної весни» було створено 18 зразків, які не відповідали смакам пані Уляни. Таким чином, остаточний варіант диплома був узгоджений тільки напередодні вручення.

Пані Уляна Соколенко своєрідно підходить до визначення дати проведення заходів, змінюючи на свій розсуд заздалегідь заплановані й відпрацьовані з колективами громад терміни їх проведення. Так, дата проведення ХХХI Всеукраїнського фестивалю-конкурсу вокально-хорового мистецтва «Калиновий спів» була запланована на 24 травня 2023 року відповідно затвердженого Положення про проведення заходу. Про це було повідомлено департамент культури та туризму та попередньо узгоджено з членами журі. За тиждень до заходу пані Уляна змінила дату на 02 липня 2023 року «через відсутність керівництва області», а за кілька днів дата знову була змінена на 26 травня 2023 року».

Хто хоч раз займався організацією подібних заходів, розуміє про що мова. Адже слід попередити і підготувати не одну людину, а десятки, а часом і сотні учасників.

Схожа ситуація склалася і при підготовці ХІІІ обласного свята духовного співу «Молюсь за тебе, Україно»: «Фахівцями обласного Центру народної творчості була проведена відповідна робота з аматорськими колективами духовного співу області та церковними хоровими колективами Кіровоградської Єпархії Православної Церкви України. До участі було заявлено 17 світських та церковних вокально-хорових колективів. Але на нараді 26 вересня 2023 року директор департаменту вирішила змінити дату проведення на 14 жовтня 2023 року, аби на подвір’ї храму організувати виставку-продаж виробів декоративно-ужиткового мистецтва. Згідно Положення про обласне свято духовного співу «Молюсь за тебе, Україно» така складова на передбачена і проведення її на території культової споруди недоречно. (…) Зміна дати свята негативно вплинула на можливість участі в ньому керуючого Кропивницькою єпархією архієпископа Кропивницького і Голованівського Марка. Також не змогли взяти участь у заході 4 колективи…»

Автори листа стверджують: «Наш колектив позбавлений повноцінної можливості здійснювати свою основну діяльність як організаційно-методичного центру для роботи з аматорськими колективами, клубними закладами 49 територіальних громад області. Наша методична й практична допомога сьогодні, як ніколи, необхідна, оскільки збільшення територіальних громад не призвело до збільшення фахівців у галузі культури. У більшості громад відділи культури об’єднані з освітою, туризмом, молоддю, спортом, соціальною політикою тощо, а фахівців культури з відповідною освітою обмаль. Не вистачає методистів, керівників аматорських колективів, фахівців із клубної справи. Про такий стан було повідомлено директору департаменту на початку року під час її візиту на підсумкові збори за результатами роботи установи у 2022 році. На що колективу була дана відповідь: «А яку методичну допомогу ви надаєте? Я поїду на своїй машині, візьму ваших методистів і подивлюся, як ви надаєте методичну допомогу. А тоді вирішу, чи потрібні вам кошти на відрядження».

Автори листа скаржаться і на неетичну поведінку пані Уляни Соколенко, вони вважають, «… що директор департаменту культури та туризму упереджено ставиться до нашої діяльності, постійно докоряє, що «Ви нічого не робите», «Про вас ніхто не знає». Складається враження, що керівництво департаменту не цікавиться анонсами, які розміщуються на офіційних сторінках у соціальних мережах, засобах масової інформації. Слід зазначити, що кожного місяця і щотижня плани проведення культурно-мистецьких заходів надсилаються до департаменту, який у свою чергу мав би запрошувати на заходи ОЦНТ керівництво області згідно встановленого порядку».

До речі, про те, що працівники ОЦНТ «нічого не роблять, займаються дутою звітністю та інсценізацією діяльності», написала у ФБ учасниця проєкту «Баба Єлька» Світлана Листюк. Цей проєкт виконує велику роботу зі збору мистецької та національної етнографічної спадщини, її популяризації, не маючи жодного, на відміну від ОЦНТ, державного фінансування. Закиди пані Світлани, схоже. не безпідставні, і, очевидно, багато чого слід змінювати у підходах методистів ОЦНТ та їхньому ставленні до системи своєї роботи.

Однак, її не можна закреслювати зовсім. Ряд масштабних заходів, втілюваних ОЦНТ, реально залучають велику кількість творчих людей з глибинки, що має для них велике значення.

Хотілося б почути аргументований коментар директорки департаменту Уляни Соколенко. Ми зверталися до неї з проханням висловити свою позицію, але вона ігнорує такі звернення. Так само, як і відразу після свого призначення, коли звучало багато закидів про те, що вона людина з іншої, спортивної сфери, далекої від культури. Пані Уляна промовчала. Нині ж її публічна позиція просто необхідна.

Світлана Орел


Надрукувати   E-mail