Пишу цей допис в уродини видатної чернігівки Софії Русової, яка по суті заклала основи української НАЦІОНАЛІСТИЧНОЇ системи освіти, розробила перші українські підручники, боролася з русифікацією і розробила курси з української літератури. Основна ідея, яка проходить через її життя і творчість – функціонування школи й виховання у повній відповідності з особливостями й потребами своєї нації.
Вона наголошувала, що національне виховання –... це виховання в дусі своєї рідної мови, на українських переказах, віруваннях, звичаях та історії свого народу, своїй культурі, фольклорній творчості народу.
Успішно вирішувати ці завдання покликана рідна українська школа — школа рідної мови, гуманна й демократична, у якій уся структура, система, мета й завдання, зміст і методи, принципи і форми, сам дух наповнені ідеєю українства, забезпечення всебічного і гармонійного розвитку дитини.
Чи сучасна школа наповнена ідеєю українства? Смію думати – НІ! Запитаєте: "Чому?". Маю свої аргументи, з якими кожна притомна людина погодиться. Чи може бути такий розклад, у якому виділяють найбільше годин на вивчення англійської мови та математики, до прикладу, в Польщі, в Німеччині, у Франції???? Запитання риторичне. У жодній країні світу немає такої денацифікаторської моделі освіти як в Україні. Слухайте, це лише в Україні може бути повний ігнор націєцентичних предметів, основних, які дають відповідь на питання: "Хто ти є? І для чого ти живеш??". Я ніколи, нічого не маю проти вивчення інших мов, особливо англійської мови, нею має володіти кожен. АЛЕ!!! Нарід!!! Ми не живемо в Англії чи в Америці. Основна мова тут є УКРАЇНСЬКА. Далі, ще веселіше!!! Кожному треба математики, куди без неї??? Питання: логарифмічні рівняння і косинуси мають ходити на вибори та будувати економіку, чи національно свідомий УКРАЇНЕЦЬ??? Історія України та література в нас вже давно зведена до 1-1,5 години на тиждень. Кацапи на окупованих територіях спалюють підручники з англійської мови та математики? Чи з української мови, історії і літератури????
Окупанти створили табори для ідеологічного перевиховання українських дітей, в той час міністерство освіти і науки України говорить про те, що не треба змушувати знати історію, це має бути свідома позиція. Я знаю що цей допис будуть читати люди, які працюють з дітьми, зокрема в школі. Маю питання до вас: "Скажіть будь ласка в 11 класі учні мають свідому позицію??? Чи з власної волі і з великим бажанням вони пишуть контрольні, самостійні, виконують домашнє завдання?? Чи, можливо, вони себе змушують це робити???".
Перу Софії Русової належать фундаментальні праці з педагогіки: "Дошкільне виховання", "Теорія і практика дошкільного виховання", "Дидактика", "Сучасні течії в новій педагогіці", "Роль жінки в дошкільному вихованні", "Моральні завдання сучасної школи", "Єдина діяльна (трудова) школа", "Нова школа" та ін.
Чи здатне сучасне міністерство осягнути ці праці і побудувати націоналістичну модель освіти???? Тому, що сучасна модель веде нас у прірву, до духовного занепаду і моральної деградації. "У демократичній рідній школі весь зміст освіти й організація навчання мають відповідати національним інтересам..." – підкреслює Софія Русова. Натомість наша освіта відповідає інтересам чужих народів. Адже весь світ зацікавлений в робочій силі, чи не так???
Отже, заповітом і наказом звучить звернення С.Ф. Русової до сучасного покоління: "...Народ, що не має своєї школи, попасає задніх, йому замкнено двері до пишного розвитку своїх культурних сил, він засуджений на пригноблене становище, на постійне вживання чужого хліба; живе він не по своїй живій думці, а чужим розумом. Такому народові, який не має своєї школи й не дбає про неї, призначені економічні злидні й культурна смерть".
Тетяна Олійник