Нинішні діти – це пришельці з космосу, тож педагогам буде весело…

Напередоді Дня знань відбулося підсумкове засідання конкурсної комісії з присудження обласної педагогічної премії імені В.О. Сухомлинського. Конкурсна комісія серед 15 претендентів обрала лауреатів:

БІБІК Наталія Станіславівна, учитель історії комунального закладу “Бобринецьке навчально-виховне об’єднання “Навчально-виховний комплекс “Гімназія — загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1” КОВАЛЬОВ Юрій Григорович, доцент кафедри фізико-математичних дисциплін, керівник Центру Льотної академії Національного авіаційного університету, керівник секції експериментальної фізики Кіровоградської Малої академії наук учнівської молоді;

СУРКОВА Ганна Павлівна, директор комунального позашкільного навчального закладу “Кіровоградський обласний центр дитячої та юнацької творчості”;

ФІЛІПОВА Світлана Миколаївна, учитель історії та суспільствознавчих дисциплін навчально-виховного комплексу “Знам’янська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2-ліцей”.

Ми звернулися до Ганни Суркової з проханням висловити свої думки щодо стану нинішньої педагогіки та її ролі в умовах фрагментованого культурного та інформаційного простору.

– Давня мудрість говорить, що Бог карає людей життям у період змін. Не зовсім погоджуюся із цим. Бо зміни – це рух. Це можливості для розвитку. Але дуже важливо, щоби у процесі руху не загубити те, задля чого зміни відбуваються. Тому головним досягненням педагогічного колективу Кіровоградського обласного ЦДЮТу за останні 5 років вважаю створення та впровадження Арт -лабораторії життєвих завдань, мета якої – формування у дітей та підлітків ціннісного ставлення до життя.

За цей час ми познайомили дітей із громадянськими, сімейними, європейськими, вічними цінностями. Але родзинкою технології арт– лабораторії життєвих завдань є не просто теоретичний, а великий практичний компонент, завдяки якому діти на різних етапах стають активними учасниками заходів лабораторії через різні мистецькі форми. Важливим є також те, що ця технологія дозволяє педагогам бачити зміни, які відбуваються у світогляді вихованців, коригувати власні виховні дії. Яскравою кульмінацією роботи Арт-лабораторії є щорічні фестивалі дитячої та юнацької творчості, присвячені Всесвітньому дню Землі, під час яких наші вихованці у художній формі демонструють власне ставлення до проблем сучасності.

Отож, не випадково одними з найпопулярніших книжок, які замовляють наші педагоги у бібліотеці закладу, є твори Василя Сухомлинського. Достатньо побувати на заняттях гуртків молодшої школи, де педагоги разом із дітьми аналізують вчинки героїв творів великого педагога, щоби впевнитися: ми рухаємося правильним шляхом. Казки великого педагога інсценізуються театральними студіями. Вивчаються на заняттях гуртків художнього слова.

У цьому навчальному році ми плануємо залучити до участі у Арт – лабораторії вихованців закладів позашкільної освіти області. Вже заплановані обласні методичні об’ єднання для методистів, під час яких вони познайомляться із технологією та отримають методичні матеріали для покрокових дій. Тема Арт-лабораторії актуальна – «Бережи здоров’я змолоду». Наше завдання – підготувати дітей та підлітків до осмислення широкомасштабної теми фестивалю «Здоров’я людства – відповідальність кожного», яка сьогодні є, мабуть, найактуальнішою.

Сьогодні весь світ говорить про кардинальні зміни, які відбуваються в освіті. Розуміння цих змін знайшло відображення в законі України «Про освіту», в якому задекларований компетентнісний підхід як мета освіти. В цьому плані позашкільна освіта завдяки своїй варіативності, гнучкості, динамічності, різноманітності форм та методів роботи демонструє позитивні результати.

Хочеться звернути увагу на терміні «успіх» та «успішна людина», які сьогодні активно використовуються у педагогіці. Ми приділяємо велику увагу профілактиці зіркової хвороби у наших вихованців, поверхового ставлення до поняття успіху як сукупності матеріальних чинників та відзнак. За допомогою вступного заняття Арт-лабораторії життєвих завдань «Як знайти себе?» знайомимо дітей із поняттями «сенс життя», «життєве призначення», «самореалізація».

У той же час велику увагу приділяємо роботі з батьками. Справа в тім, що вихованці, які відвідують наш заклад більше 5 років, мають стійкі інтереси та готові опановувати їх у майбутній професії. Але батьки не завжди поділяють захоплення дітей і намагаються нав’язати їм власний cценарій життя. Досвід наших педагогів доводить, що в фіналі діти отримують освіту нав’язану батьками, а потім шукають роботу, пов’язану із їхніми інтересами. Тож просвіта батьків є також складовою роботи педагогів в рамках Арт– лабораторії життєвих завдань.

Змінюється світ, а разом з ним змінюються наші вихованці. І якщо ще 5 років тому ми могли говорити,що діти 90-х та першого десятиріччя 21-го століття відрізнялися не принципово, то сьогодні ця різниця неосяжна. Бо кардинально змінилися канали комунікації, а разом з ними і сприйняття інформації дітьми. Ці зміни створюють нестандартні педагогічні ситуації, які нам ще необхідно буде розв’ язати. Тому цікавіше завжди попереду. Бо у педагогічній діяльності саме педагогічний експеримент пов‘язаний із педагогічною практикою і є тим рухом, під час якого народжується нове покоління, здатне на наступні кроки у розбудові майбутнього суспільства.


Надрукувати   E-mail