У нас буде європейське транспортне обслуговування?

Сказано й написано про приватних перевізників і наші сумнозвісні маршрутки незліченну кількість текстів. Здебільшого негативних. Ця форма обслуговування уже явно зживає себе. Ми не хочемо миритися із жовтенькими машинами, у яких час від часу відпадають колеса, трапляються брудні обдерті сидіння, а водії втомлені і роздратовані. У Кропивницькому вже оголошено про розірвання договору із одним із таких перевізників. А що взамін? Чи можливе у нас європейського рівня транспортне обслуговування?

З’явилась інформація, що у Верховній Раді зареєстровано пакет з п'яти законопроєктів, прийняття яких відкриває для нас такі можливості. Вони вносять зміни до шістнадцяти законів. Реформа отримала назву "Рух".

Майже весь громадський транспорт у країнах ЄC дотаційний. Принципи функціонування сфери пасажирських перевезень регулює регламент Євросоюзу №1370, який, відповідно до угоди про асоціацію з ЄС, повинна імплементувати й Україна.

Наразі сфера громадських перевезень в Україні являє собою погану якість послуг, помножену на корупційну складову. Результат – ринок, на якому щорічно обертається 40 млрд грн чорної готівки, а стосунки з'ясовуються за допомогою зброї.

Автори законопроєктів переконані: ухвалення цих документів очистить ринок від старих і неінклюзивних автобусів, покращить якість послуг, встановить справедливі ціни на проїзд. Ключова зміна, яку пропонує "Рух", – зменшення впливу людського фактора на процеси визначення перевізників. Для цього стіни місцевих адміністрацій, де проходять конкурси, пропонується замінити системою публічних закупівель ProZorro.

Замовник, місцева влада, купуватиме на тендері транспортні послуги. Одиниця закупівлі – кілометр. Переможцем стане той перевізник, який запропонує найменшу ціну за кілометр транспортної роботи.

"Перевізники більше не конкуруватимуть вмінням знайти підхід до місцевої влади, вони конкуруватимуть своїми бізнес-моделями", – переконаний головний ініціатор реформи народний депутат Олександр Горенюк.

До перевізника висуватимуть вимоги щодо якості рухомого складу. Ті перевізники, які захочуть брати участь у конкурсі з невідповідним транспортом, не зможуть пройти навіть перший етап відбору.

Питання тарифу більше не хвилюватиме перевізників у разі ухвалення законопроєктів. Місто самостійно визначатиме тариф і збиратиме плату за допомогою єдиного електронного квитка. Завдання перевізника – якісно надавати транспортну послугу й отримувати від муніципалітету гроші за проїхані кілометри.

З перевізниками укладатимуться довгострокові контракти з чіткими правилами та гарантіями щодо умов роботи. Документ гарантуватиме право їздити на маршруті протягом усього терміну дії контракту. Згідно з регламентом ЄС, довгостроковий контракт на надання транспортної послуги є фінансовим активом. Під заставу контракту можна буде залучити фінансування в банку та інвестувати в новий рухомий склад.

"Ми не відкидаємо, що за такої прозорої конкурентної системи до нас прийдуть і європейські (з країн ЄС. – ЕП) транспортні компанії. Адже будуть встановлені ідентичні з європейськими країнами правила", – вважає Горенюк.

Реформа вимагатиме публікувати всі контракти та звіти у відкритому онлайн-доступі. Цей механізм дасть змогу порівнювати вартість витрат комунального підприємства та приватного перевізника на кілометр проїзду.

"Якщо витрати комунального підприємства будуть суттєво більшими, це зумовить справедливі запитання щодо ефективності витрати бюджетних коштів і відповідні дії з боку правоохоронних органів та органів контролю", – каже депутат.

Контроль якості відбуватиметься через "Автоматичну систему диспетчерського управління громадським транспортом". "Якість роботи перевізника фіксуватиметься в автоматичному режимі. Якщо перевізник дотримується всіх умов договору з особливою віддачею – він може отримувати бонуси. Якщо порушує умови договору – отримує штраф", – заявив Горенюк.

Такий підхід підвищить конкуренцію на ринку і збільшить інвестиції в матеріально-технічну базу та рухомий склад. Також реформа запустить економічно обґрунтовану та зрозумілу систему бізнес-процесів у галузі, переконаний депутат.

У результаті система громадських перевезень стане реальною альтернативою особистому автомобільному транспорту, що виллється у менші затори на дорогах міст.

"Міста вимагатимуть транспорт з відповідними характеристиками, оплачуватимуть його роботу і даватимуть гарантії перевізникам, що маршрути в них ніхто зненацька не забере. Система муніципальної підтримки громадського транспорту з часом витіснить поганий транспорт. Саме так відбулося в країнах ЄС за тими алгоритмами, які впроваджуємо і ми", – заявив депутат Олександр Горенюк.

На початку 2021 року уряд зареєстрував у Верховній Раді законопроєкт, який можна назвати альтернативним ініціативі Горенюка. Він теж пропонує проводити конкурси на маршрути громадського транспорту через ProZorro.

За словами депутата, цей документ не передбачає системного підходу до запровадження громадських послуг з перевезення. 

"Законопроєкт Мініфраструктури не відповідає на питання, хто замовлятиме послуги. Також незрозуміло, хто і як буде акумулювати плату за проїзд і гроші з бюджету для оплати транспортної роботи. Цей законопроєкт пропонує загальне уявлення про те, "як має бути", без зрозумілих механізмів реалізації", – каже Горенюк.

Він сподівається, що його пакет законопроєктів вдасться ухвалити в першому читанні до кінця літа. Хоча для цього ще треба пройти довгий шлях через комітети Верховної Ради.

За матеріалами «ЕП»


Надрукувати   E-mail