Як вчити і як любити поганих дітей?..

Цьогоріч лише 65 відсотків шкіл Кіровоградської області проводитимуть навчання очно. Це за даними директорки департаменту освіти області Ельзи Лещенко. Ще 20 відсотків практикуватимуть змішану форму навчання, а 15 відсотків – дистанційну.

…На початку навчального року класна керівничка 6-го класу стояла перед своїми колишніми п’ятикласниками. Вона окинула поглядом своїх дітей і сказала, що всіх їх однаково любить і рада бачити. Це було великою брехнею, оскільки за однією із передніх парт, зіщулившись, сидів один хлопчик, якого вчителька не любила.

Вона познайомилася з ним у минулому навчальному році. Ще тоді вона помітила, що він не грається з однокласниками, одягнений в брудний одяг і пахне так, ніби ніколи не мився. З часом ставлення вчительки до цього учня ставало все гіршим і дійшло до того, що їй хотілося покреслити всі його письмові роботи червоною ручкою і поставити одиниці.

Якось завуч школи попросив проаналізувати характеристики на всіх учнів з початку навчання їх у школі, і вчителька поставила справу нелюбого учня в кінець. Коли вона, нарешті, дійшла до нього і знехотя почала вивчати його характеристики, то була приголомшена.

Вчителька, яка вела хлопчика в першому класі, писала: “Це блискуча дитина, з променистою усмішкою. Робить домашні завдання чисто й акуратно. Одне задоволення перебувати поруч з ним”. Вчителька другого класу писала про нього: “Це чудовий учень, якого цінують його товариші, але у нього проблеми в сім’ї: його мати хвора на невиліковну хворобу, і його життя вдома, мабуть, суцільна боротьба зі смертю”. Вчителька третього класу зазначила: “Смерть матері дуже сильно вдарила по ньому. Він намагається з усіх сил, але його батько не виявляє до нього інтересу і його життя вдома скоро може вплинути на його навчання, якщо нічого не зробити”. Вчителька четвертого класу записала: “Хлопчик неуважний, не проявляє інтересу до навчання, майже не має друзів і часто засинає просто в класі”.

Після прочитання характеристик вчительці стало дуже соромно перед собою. Вона відчула себе ще гірше, коли на Новий рік всі учні принесли їй подарунки, загорнуті в блискучий подарунковий папір з бантами. Подарунок її нелюбого учня був загорнутий у грубий коричневий папір. Деякі діти стали сміятися, коли вчителька вийняла з цього згортка браслетик, в якому бракувало кількох каменів і флакончик парфумів, заповнений на чверть.

Але вчителька придушила сміх у класі, вигукнувши:

– О, який гарний браслет! — І, відкривши флакон, побризкала трохи парфумів на зап’ястя. У цей день хлопчик затримався після уроків, підійшов до вчительки та сказав:

– Сьогодні ви пахнете, як пахла моя мама.

Коли він пішов, вона довго плакала. З цього дня вона відмовилася викладати тільки математику, і почала вчити дітей добру та співчуттю. Через якийсь час такого навчання нелюбий учень став повертатися до життя. В кінці навчального року він перетворився на одного з найкращих учнів. Попри те, що вчителька повторювала, що любить усіх учнів однаково, по-справжньому вона цінувала і любила тільки його.

Через рік, коли вона працювала вже з іншими, вона знайшла під дверима навчального класу записку, де хлопчик писав, що вона найкраща з усіх вчителів, які у нього були за все життя. Минуло ще п’ять років, перш ніж вона отримала ще один лист від свого колишнього учня: він розповідав, що закінчив коледж і зайняв за оцінками третє місце в класі, і що вона продовжує бути кращою вчителькою в його житті.

Минуло чотири роки й вчителька отримала ще один лист, де її учень писав, що, попри всі труднощі, скоро закінчує університет з найкращими оцінками, і підтвердив, що вона досі є кращою вчителькою, яка була у нього в житті.

Через ще чотири роки надійшов ще один лист. Цього разу він писав, що після закінчення університету вирішив підвищити рівень своїх знань. Тепер перед його ім’ям і прізвищем стояло слово доктор. І в цьому листі він писав, що вона найкраща з усіх вчителів, які були у нього в житті.

Час йшов. В одному зі своїх листів він розповідав, що познайомився з однією дівчиною та одружується з нею, що його батько помер два роки тому і запитав, чи не відмовиться вона на його весіллі зайняти місце, на якому зазвичай сидить мама нареченого. Звичайно ж, вчителька погодилася.

В день весілля свого учня вона одягла той самий браслет із відсутнім камінням і купила ті ж парфуми, які нагадували нещасному хлопчикові про його маму.

Вони зустрілися, обнялися, і він відчув рідний запах.

– ДЯКУЮ ЗА ВІРУ В МЕНЕ, дякую, що дали мені відчути мою потрібність і значущість і навчили вірити у свої сили. Я дуже вдячний за те, що ви навчили відрізняти добре від поганого.

Вчителька зі сльозами на очах відповіла:

– Помиляєшся, це ти мене навчив всього. Я не знала, як вчити, поки не познайомилася з тобою…


Надрукувати   E-mail