Ключ до того, щоб дитина виросла здоровою і соціалізованою

На базі комунального закладу «Кропивницький міський центр комплексної реабілітації та надання соціальних послуг для осіб з інвалідністю» Кропивницької міської ради Центр комплексної реабілітації для дітей з інвалідністю запрацювало нове відділення раннього втручання. Це простір підтримки для родин із маленькими дітьми від народження до чотирьох років, які мають особливості розвитку або є ризики: складні пологи, недоношеність, затримки мовлення, рухів, поведінки тощо.

Ми звернулися до директорки Центру реабілітації для осіб з інвалідністю Лілії Місюні з проханням прокоментувати цю подію.

Чому важливо працювати з такими дітьми у ранньому віці? Який є досвід у цьому плані?

Раннє втручання – це сімейноорієнтована послуга, у якій поєднано медичну, психологічну, соціальну та педагогічну складові.

Якщо держава вчасно надасть допомогу дитині, у якої проглядається перспектива стати у майбутньому особою з інвалідністю, то за три-п'ять років така дитина цілком може вже не потребувати системної допомоги, тобто не стати людиною з інвалідністю, не отримувати соціальну допомогу з бюджету, бути самостійною і соціалізованою.

«Витрать один долар – за кілька років зекономиш сімнадцять", – саме на таку формулу орієнтуються ініціатори впровадження в Україні послуги раннього втручання.

Про спеціалістів, які будуть працювати, можливо, якісь особливі методики використовуватиме.

Наша команда раннього втручання складається з фахівців, які пройшли навчання, що тривало в рамках реалізації проєкту в межах програми дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) «Спільно»: це лікар-педіатр, практичний психолог, вчитель-логопед, медична сестра. Двоє фахівців нашої команди пройшли державну сертифікацію фахівців раннього втручання у співпраці з Міжнародним агенством професійних кваліфікацій та за фінансової підтримки Федерального міністерства Німеччини.

Завдання психолога у системі раннього втручання є надзвичайно важливими та багатогранними, адже психолог забезпечує підтримку як дитині, так і її родині в період критичного раннього розвитку (від народження до 4-х років), допомога батькам в подоланні стресу, тривожності, формування батьківських компетенцій (як підтримувати розвиток дитини вдома, в природньому середовищі). Практичний психолог раннього втручання, разом з іншими членами команди, проводить першу зустріч, визначає очікування батьків, підтримує сім’ю в прийнятті рішень про наступні кроки, обговорює функціонування сім’ї в контексті раннього втручання, проводить консультації для батьків щодо розвитку дитини, вікових особливостей, способів комунікації та взаємодії.

Завдання вчителя-логопеда у системі раннього втручання зосереджена на виявленні, попередженні та корекції порушень мовлення у дітей віком від народження до 3 років. У цей період мовний розвиток є надзвичайно вразливим, тому своєчасне втручання може суттєво вплинути на подальше життя дитини, виявлення ризиків мовленнєвих порушень, визначення рівня психолого-мовленнєвого розвитку відповідно до вікових норм, надання рекомендацій з мовленнєвого середовища вдома (розвиток мовлення через гру, читання, спілкування).

Лікар-педіатр відділення раннього втручання є медичним працівником та здійснює медичний супровід дітей раннього віку, які мають ризики або ознаки порушення розвитку. Лікар-педіатр є частиною трансдисциплінарної команди (разом з психологом, логопедом, медичною сестрою), забезпечує раннє виявлення порушень розвитку, здоров’я та ризиків у дітей віком від народження до 4 років, надає медико-профілактичну допомогу в рамках трансдисциплінарного підходу.

Медична сестра відділення раннього втручання забезпечує контакт між медичною, соціальною та сімейною ланками, виконує функції нагляду, підтримки, профілактики та інформування, спостерігає за фізичним і психомоторним розвитком дитини, спостерігає за дитиною під час домашніх візитів, фіксує ознаки, що можуть свідчити про затримку розвитку, сенсорні порушення або соціально-емоційні труднощі, пояснює батькам доступною мовою інформацію, отриману від лікаря або команди.

Ми в Центрі реабілітації для осіб з інвалідністю маємо великий досвід працювати з дітьми з інвалідністю або дітьми, які мають ризик до їх виникнення, проводимо реабілітацію для дітей з інвалідністю. Але це досвід роботи безпосередньо з дитиною, послуга раннього втручання передбачає командну роботу, одним з членів якої є родина. Раннє втручання – це не медичні послуги, це не рання реабілітація. Це профілактична робота, робота з сім’єю.

У своїй роботі в послузі раннього втручання наші фахівці будуть використовувати методики, технології і знання, які вони отримали під час навчання. Це практичні підходи і технології:

– сімейно-центрована модель втручання – послуга раннього втручання побудована таким чином, щоб діяти в сімейному контексті, коли родина залучена до планування та реалізації втручання. Рекомендації розробляються так, щоб їх можна було адаптувати до повсякденного середовища вдома;

– трансдисциплінарна команда – наявність фахівців, щоб працювати разом, обмінюватись спостереженнями та спільно планувати ефективну послугу раннього втручання ;

– система оцінювання – UNICEF пропонує стандартизовані інструменти для оцінки розвитку (наприклад, таблиця «червоні прапорці»), дослідження когнітивного, моторного, комунікативного розвитку дитини віком до трьох років;

– індивідуальне планування – розробка індивідуального сімейного плану (ІСП) з конкретними, реалістичними функціональними цілями для дитини та сім’ї з урахуванням наявної підтримки й важливості регулярного моніторингу;

– регулярна підтримка та просвіта батьків – сюди входять навчальні матеріали, література («Гра не тільки для забави», поради щодо позиціювання, організації середовища, комунікації, інші), а також регулярні консультації з батьками, спільні заходи, групи підтримки для батьків.


Надрукувати   E-mail