Місцеві вибори: зірвуть, чи ні?

Щоб відкласти місцеві вибори, не порушивши Конституцію, на невизначений термін під приводом боротьби з коронавірусом, необхідно вводити надзвичайний стан. І чим ближче день оголошених виборів, тим більше складається враження, що вони можуть не відбутися. Усі переводять погляд на владу, і чітко не розуміють, що буде. Але схоже, що все планомірно і впевнено йде до того, щоб зірвати місцеві вибори, призначені на 25 жовтня. Цьому можуть допомогти два чинники: коронавірусна паніка і можливе чергове оновлення Центрвиборчкому.

Про можливе перенесення виборів до місцевих органів влади через спалах коронавірусу вже заявив 16 серпня заступник міністра охорони здоров’я, головний санітарний лікар Віктор Ляшко в ефірі телеканалу «Україна 24». «Зазвичай жовтень — це місяць початку сезону захворювань на грип та ГРВІ, але рік від року по-різному починається — чи буде це жовтень, або листопад, на жаль, ми чітко прогнозувати не можемо. Все буде видно на початку жовтня, в середині жовтня», — сказав він.

А тим часом, ніби як сон в руку, динаміка числа виявлених випадків інфікування коронавірусом дозволяє владі вже зараз впевнено розраховувати на те, що цей аргумент при бажанні можна буде задіяти для можливого обгрунтування зриву виборів. Беремо статистику з початку липня: з 7-13 липня було оголошено 5090 нових випадків, 14-20 липня — 5360 (зростання на 5,3%), 21-27 липня — 6163 (зростання на 15%), з 28 липня по 3 серпня — 7502 (зростання на 21,7%), 4-10 серпня — 8799 (зростання на 17,3%), 11-17 серпня — 10863 (зростання на 23,5%).

Тож, протягом останніх трьох тижнів спостерігалося зростання приблизно на 20% щотижня. Якщо ці темпи збережуться й надалі, то за передостанній передвиборний тиждень число нових випадків перевищить 56 тисяч, тобто по 8 тисяч на день! Якщо ж ще й розігнати коронавірусну паніку, то перенесення виборів до повної перемоги над пандемією може бути сприйняте суспільством з розумінням і схваленням. Здається, ініціатори такого кроку у владі на це можуть розраховувати.

Є різні варіанти подальшого розвитку подій. Кожен з них має, з точки зору «Слуг народу» свої певні плюси. Перший, і найпростіший варіант, без вигадок та інсинуацій — просто провести місцеві вибори, як і належить, 25 жовтня. Тут плюс у тому, що чим раніше вибори, тим менше ганьби для нової партії влади. Можливо, до 25 жовтня рейтинги Зеленського і його партії «Слуга народу» впадуть ще не настільки сильно, щоб це привело до електоральної катастрофи.

Другий варіант, зовсім протилежний першому – відкласти місцеві вибори на невизначений термін під приводом необхідності боротьби з поширенням коронавірусу. Тут плюси вимальовуються тільки в тому випадку, якщо одночасно вводити надзвичайний стан — а це доведеться зробити, щоб обгрунтувати перенесення виборів. Все залежить від статистики пандемії, яку можна й намалювати. Режим надзвичайного стану — це чудовий спосіб робити все, що хочеться, і до того ж безкарно. Зокрема, можна буде повністю нівелювати вплив місцевих рад та міських голів. Іншими словами, цей варіант пропонує просто обнулити місцеве самоврядування на невизначений термін, замість того, щоб намагатися чесно перемогти на місцевих виборах. Такий собі аналог спроби демонстрації «твердої руки», про яку дехто давно мріє.

Але можна створити і своєрідний мікс, об’єднавши обоє варіантів. Насправді це найпідступніший сценарій. Взяти і скасувати під приводом пандемії і карантину місцеві вибори в західних і північно-західних областях. А це Вінницька, Волинська, Житомирська, Закарпатська, Івано-Франківська, Київська, Львівська, Рівненська, Тернопільська, Хмельницька, Чернівецька області та Київ. Саме ці регіони відрізняються найвищими цифрами зараження коронавірусом на 100 тис. населення. І, за вдалим для влади збігом обставин, саме в цих регіонах найсильніші симпатії електорату та позиції Петра Порошенка і його партії «Європейська солідарність».

Якщо скасувати місцеві вибори у цих регіонах, то «слуги народу» зможуть спокійно проводити виборчу кампанію в інших областях під гаслами на кшталт «яка різниця» або «за мир і дружбу з Росією», сподіваючись, що це допоможе їм домогтися там максимального результату. А вибори в західних і північно-західних регіонах можна буде провести через пів року, тобто наступної весни. І на тих виборах «Слуги народу» зможуть вже змінити агітаційну платівку відповідно до місця та моменту і підняти патріотичні гасла в розрахунку, знову ж таки, що це дозволить їм зібрати максимальний електоральний урожай.

Можливість здійснити такий поворот у влади буде аж до останнього тижня перед виборами. І всі результати соцопитувань, як і всі дані про поширення пандемії, будуть вивчатися в ОП саме під цим кутом зору — який варіант вигідніший. Хоча, звичайно, якщо Єрмак і Зеленський переконають один одного в тому, що вони придумали найвиграшнішу комбінацію, — це ще не означає, що все станеться так, як їм хочеться. Результат можна отримати зовсім інший – протилежний бажаному.

Відчуваючи небезпеку двох останніх варіантів деякі партії, особливо бідні, досі не ведуть ніякої агітаційної роботи, або ведуть дуже мляво. Бо навіщо зайві і невиправдані витрати? А на якому варіанті зупиниться команда президента — ще не ясно.

Але тим часом мало хто звернув увагу, що 8 липня Кабмін затвердив положення про введення надзвичайного стану. Досить цікавий документ. Через пару тижнів з нього вирішили вилучити момент про примусове підселення в наші помешкання, як занадто крутий і зайвий. А що там ще з майном, транспортом та іншим? Виходить, що влада тихенько готується до різних варіантів…

Анатолій Авдєєв


Надрукувати   E-mail