Останніми місяцями триває запекла дискусія щодо бюджетного забезпечення громад. Окремі новації в проєкті держбюджету-2025 шокували не тільки громади, міжнародних партнерів, а й усе українське суспільство. Мова про подвійні стандарти. Запропоновано вилучення у громад 4% податку на доходи фізосіб (ПДФО), реверсної дотації, єдиного податку, частини коштів освітньої субвенції, фактичне зняття мораторію на підвищення тарифів для населення — в одній частині держбюджету. Бо для людей коштів нема — війна.
Водночас в інших статтях держбюджету закладено підвищення зарплат прокурорам, суддям, контролерам Рахункової палати. Для них гроші є. До речі, крім збільшення зарплат, працівники Рахункової палати з легкої руки парламенту можуть отримати ще один бонус — не будуть зобов`язані декларувати доходи як державні службовці. Мабуть, щоб не виникало більше медійних скандалів щодо величезних статків правоохоронців, членів медико-соціальних експертних комісій (МСЕК)… Немає декларування — немає скандалу.
Однак залишимо це для коментарів міжнародним партнерам, які надають Україні фінансову допомогу за умови здійснення демократичних і антикорупційних реформ. І повернемося до бюджетів громад. Якщо народні обранці висловлюють впевненість, що таки зможуть залишити 64% ПДФО та єдиний податок у бюджетах громад, то з реверсною дотацією, на жаль, інша ситуація. У високих кабінетах масштабу негативних наслідків для суспільства від вилучення реверсної дотації з місцевих бюджетів ще не усвідомили.
Що таке реверсна дотація?
Простою мовою це вилучення коштів громад до державного бюджету. І це головне, зафіксуйте собі в пам’яті. Вже потім Бюджетний кодекс України пояснює, навіщо це робиться — «для горизонтального вирівнювання податкоспроможності територій». Із початком повномасштабної війни та тимчасовою окупацією значної частини територій механізм горизонтального вирівнювання себе повністю вичерпав, оскільки фізична база та умови розрахунків суттєво змінилися. Тому абсолютно логічно й правильно уряд 28 лютого 2022 року автоматично зупинив вилучення з місцевих бюджетів реверсу. 2023-го реверс знову спробували вилучати через зростання військового ПДФО, але 2024 року від вилучення реверсу відмовились, оскільки значно зменшилися надходження громад через вилучення військового та силового ПДФО з місцевих бюджетів. З жовтня 2023 року так звані силовики — прокурори, правоохоронці, включаючи працівників в’язниць, ДСНС, до місцевих бюджетів ПДФО не платять.
У проєкті держбюджету-2025 реверс знову запропонували вилучити, без економічного обґрунтування, за відсутності бази для розрахунків, без урахування того, що військового та силового ПДФО у громади не повертають. Йдеться про 189 громад, з яких 150 — маленькі міста, селища і села, що їх офіційно пропонують пограбувати вдруге через вилучення військового і силового ПДФО, а тепер реверсу. І це при тому, що неофіційно з моменту повномасштабного вторгнення громади виконують власним коштом державні функції — укріплення, військове забезпечення, безпекові заходи й багато іншого, з останніх сил роблячи це для захисту жителів і для нашої спільної Перемоги.
Шок малих громад
У структурі більшості малих громад це надзвичайно великі кошти, які нічим буде компенсувати. В деяких вилучення становить більш як 30% власних доходів. Ви собі уявляєте, як забрати сьогодні 34% бюджету в Покровська (Донецька область), 20,8% бюджету в Південноукраїнська (Миколаївська обл.), 21,3% бюджету в села Наталине та 11,5% бюджету в селища Донецьке на Харківщині, 16% у села Комишанка (Сумська обл.)? Список можна продовжувати. Ці громади постійно під обстрілами, муніципалітети гасять пожежі, проводять евакуації людей, які повертаються додому через відсутність житла всередині країні.
І якщо у 35 реверсних громад Київської області (всього в області 69 громад. — О.С.) є надія, що їх підтримає місто Київ, як це було в 2022–2023 роках, то що робитимуть інші?
Суть і економічна мета знекровлення 189 спроможних громад, багато з яких розташовані поряд із лінією фронту й активно сприяють підвищенню обороноздатності держави, на перший погляд незрозумілі. Бо вилучення реверсу ніяк не впливає на збільшення загального ресурсу для держбюджету та інших громад, оскільки на 2025 рік у бюджеті закладено 51,2 млрд грн додаткової (не базової) дотації при плановій цифрі на 2024-й у 33,4 млрд грн. При цьому левова частка цієї суми навіть не розподілена між громадами, а отже, нікому не світить!
Для чого хочуть забрати 12,9 млрд грн реверсу у громад і додати 17,8 млрд грн у графу додаткової дотації, стане зрозумілим, якщо подивитись, як додаткову дотацію витрачали до цього. Наприклад, 2024 року уряд уже спрямував 2,4 млрд грн на дороги загального користування з коштів додаткової дотації — в ручному режимі розподілили ці гроші на капітальні видатки. З цієї ж опери поява експансіоністських ініціатив щодо Державного фонду регіонального розвитку на 2025 рік.
Якими ж можуть бути наслідки для людей?
По-перше, суттєво зменшиться підтримка ЗСУ, бо після вилучення торік військового та силового ПДФО кошти реверсу — чи не єдине джерело у громад для фінансування потреб військових.
По-друге, стрімко зростуть тарифи на тепло й воду або припиниться надання послуг з їхнього постачання. З коштів реверсу якраз і відбувається фінансування найбільших підприємств цієї сфери, яким держава завинила вже 64 млрд грн компенсації різниці в тарифах. Можете собі уявити Дніпро або Львів, Запоріжжя або Вінницю, Суми або Хмельницький, Чернігів або Луцьк, Одесу або Тернопіль, Полтаву або Івано-Франківськ, Житомир або Чернівці, Рівне або Черкаси, Південноукраїнськ або Бровари… без тепла та води? Опалювальний сезон може припинитися не через російські обстріли, а через банальне вилучення грошей із громад на будівництво доріг, підвищення зарплат прокурорам і Рахунковій палаті.
По-третє, припиниться більшість програм з реабілітації та соціалізації ветеранів, бо найпотужніші з них запроваджені саме в реверсних громадах.
По-четверте, зменшиться фінансування освіти, без якої немає шансів на повернення в Україну людей, що виїхали.
По-п`яте, згорнуться президентські проєкти на підтримку економіки «Купуй українське» і «Зроблено в Україні», — громади просто не матимуть коштів на такі закупівлі.
Щоб цього не допустити, необхідно залишити кошти реверсу у бюджетах громад. Кошти для збереження реверсу є — додаткова дотація, нерозподілена в проєкті держбюджету-2025. Аргумент «у нас нема грошей» не працює, бо паралельно влада ретельно підтримує фінансово силовий і контролюючий блок держави.
Парламент перед другим читанням проєкту держбюджету-2025 у Бюджетних висновках дав чітке доручення уряду визначитися щодо доцільності вилучення у громад реверсу. Народні депутати України всіх фракцій спрямували відповідне звернення до віцепрем’єр-міністра з відновлення — міністра розвитку громад та територій України Олексія Кулеби. Підхід «забрати і поділити» вже не спрацює, громади як фундамент країни після децентралізації повинні бути спроможними.
Це завдання не тільки місцевого самоврядування, а й державної влади.
Олександр Слобожан, виконавчий директор Асоціації міст України, кандидат наук з державного управління, ДТ
А тим часом У Кропивницькій міській раді продовжує працювати робоча група з підготовки проєкту бюджету Кропивницької міської територіальної громади на 2025 рік. 15 листопада, відбулося її чергове засідання. Робоча група розглянула загальні показники проєкту бюджету Кропивницької міської територіальної громади на наступний рік: їх представила начальниця фінансового управління Любов Бочкова. Нинішнє ж засідання було присвячене обговоренню проєкту Державного бюджету України на 2025 рік у другому читанні, зокрема, тих пунктів, що стосуються змін у фінансуванні місцевих громад. Зокрема, Любов Бочкова проаналізувала втрати бюджету для Кропивницької міської територіальної громади. За попередніми розрахунками, громада недоотримає значні кошти у зв'язку з новими нормами розподілу державних субвенцій та дотацій.
Основні пункти проєкту включають: вилучення реверсної дотації (стаття 21); вилучення 4% податку на доходи фізичних осіб (ПДФО); розподіл освітньої субвенції, що здійснюється Кабінетом Міністрів України (стаття 25); вилучення залишків освітніх субвенцій (статті 25, 26); вилучення субвенції на дороги; субвенція на різницю в тарифах (розрахована на основі 4% ПДФО, стаття 30).
Загалом очікувані втрати для бюджету Кропивницької громади, за словами Любові Бочкової, становитимуть: реверсна дотація 143 млн грн; ПДФО 110 млн грн; освітня субвенція 7,0-8,5 млн грн;
У той же час із плюсом буде наступного року субвенція на різницю в тарифах (область): +344,1 млн грн; Державний фонд регіонального розвитку (Міністерство розвитку громад, стаття 48): +1 000 млн грн; та додаткова дотація на здійснення повноважень (державний рівень): +37 543,1 млн грн.
Члени робочої групи обговорили потенційний вплив цих змін на фінансову стабільність та можливість реалізації місцевих проєктів у Кропивницькій громаді. Також детально опрацювали окремі цільові програми та їх фінансування, зокрема, таких галузей як житлово-комунальне господарство, капітальне будівництво та транспорт.