«Адже недарма сказано, що світ врятує краса»

«Нам двадцять, і ми такі різні» – так називалося інтерв’ю, яке відомий мистецтвознавець і журналіст Броніслав Куманський взяв у тодішнього голови обласної організації Спілки художників Михайла Надєждіна з нагоди 20-річчя організації. Саме він стояв біля витоків її заснування і довгий час очолював цю мистецьку громаду. Наприкінці травня Михайлові Володимировичу виповнилося б 90. Його уже немає з нами, як і автора інтерв’ю. Але їхня творча енергія, думки, небайдужість – з нами, вони живі і цікаві. Отже:

«Ця балюстрада, яка веде до четвертого поверху обласного художнього музею – ніби прелюдія до виставки з нагоди 20-річчя обласної організації Національної спілки художників: на стінах прогти нех висять полотна Володимира Федорова, Олександра Логвинка, Миколи Бондаренка, тобто тих наших митців, котрі першими стали членами НСХУ. А у двох залах горішнього поверху експонуються роботи усіх членів обласної організації, як нинішніх, так і тих, кого вже, на жаль, немає серед нас. Ми стоїмо біля них з народним художником України, головою обласного осередку Михайлом Надєждіним і пригадуємо шлях становлення художницької організації в Кіровограді, місті, котре хоч і знаходиться в центрі України, але завжди сприймалося в Києві як глибока провінція, через що тут, чи не найпізніше з’явилися осередки творчих спілок, зокрема художників та письменників.

Ми з тоболю, Михайле Володимировичу, знайомі із шістдесят сьомого, тож га наших очах проходили усі ті процеси, котрі передували створенню обласної організації НСХУ і її становленню. І саме твоя наполегливість сприяла тому, що осередок зявився значно раніше, ніж це, враховуючи інерцію місцевої влади, могло статися. Якщо не помиляюсь, усе розпочалося з того, що тебе за твоєї відсутності обрали головним художником кіровоградських художньо-виробничих майстерень Художнього фонду УРСР.

– Тоді і справді, як кажуть, мене без мене оженили. Я перебував у відпустці, коли на зборах колективу «старійшини», зокрема Федоров, Бондаренко та інші, запропонували мою кандидатуру на цю посаду. Що, чесно кажучи, мене дуже здивувало, оскільки я був ще досить молодим, а посада головного потребувала і вимогливості. І принциповості, і організаторських здібностей. Хоч уже бачив, на яку ногу кульгає колектив: нерівномірність навантаження (а це заробіток), часом неадекватна оцінка виконаної роботи, звідси – й інтриги. Отож, із самого початку в центральній майстерні встановив щит-екран, з якого було видно, наскільки хто завантажений, що забезпечувало гласний розподіл замовлень. А ще обов’язком головного художника, хай і не посадовим, була організація творчого процесу живописців, графіків, скульпторів.

– Незважаючи на те, що вони були головним чином зайняті виконанням замовлень, а це – наочна агітація до свят, оформлення її у закладах культури, різних приміщеннях джля зібрань, у скверах і парках тощол, у вільний від роботи час займалися безпосередньо творчістю, періодично звітуючи перед земляками обласними художніми виставками. Груповими і персональними. Я їх запамятав, ще коли вони влаштовувались у пристосованому під картинну галерею Свято-Преображенському храмі. Потім ви їх влаштовували у художньому салоні, пізніше так безбожно вкороченому місцевою владою. Вони викликали живий інтерес ваших шанувальників. Хоча кожна експозиція формувалася під недремним ідеологічним оком партійної влади.

Дійсно, цензура була пильною. Пригадую, як головний ідеолог області перед відкриттям приходив у зал і, показуючи пальцем на якийсь етюд, говорив: «Це що, таке сьогодні колгоспне село? Під стріхою?» чи «А для чого тут релігія? Зніміть її», – йшлося про етюд із зображенням Ковалівської церкви. Головною вимогою до кожної експозиції висувалося те, щоб у ній чільне місце приділялося так званим ідейним творам, які й відкривали виставки. Але у цих заідеологізованих умовах наші художники знаходили своє творче обличчя, радували цікавими роботами, іноді навіть хтось потрапляв на виставку республіканську. Траплялося це тоді дуже рідко і сприймалося нами ледь не як тріумф. Хоч для інших це було звичним явищем, особливо для митців столичних,львівських, одеських.

– Що й зрозуміло: там діяли потужні осередки Спілки художників.

– І ти подивись, як одне пов’язувалось з іншим. Ми не могли пробитися на республіканські, не кажучи вже про всесоюзні виставки, оскільки через відсутність власної організації, не мали свого голосу у виставкових комісіях, з другого боку – не могли утворити власний осередок, оскільки бракувало членів спілки. Адже головна умова, яка висувалася перед претендентом у члени СХУ, – це участь у республіканських і всесоюзних виставках. Тож пробиватися нам довелося дуже важко. Тривалий час членський квиток мав лише графік і театральний художник Микола Добролежа.

– Потім у Кіровоград приїхав скульптор Аркадій Мацієвський. Але цього було замало для утворення власного осередку.

– Навіть тоді, коли в спілку художників вступили живописці Борис Вінтенко, Микола Бондаренко і Володимир Федоров, вони ще деякий час перебували на обліку в одеському відділенні спілки. Тому постало питання про створення свого осередку.

– Я хотів би на деякий час зупинитись на цьому і згадати про помітні події у художньому житті області ще до народження обласної організації. Маю на увазі десанти кіровоградців у райони області, а потім роботу на Кіровоградщині митців із різних областей України. Вони, безперечно, відіграли помітну роль у творчому становленні наших земляків. Наскільки памятаю, до цієї справи доклав рук безпосередньо й ти.

– Будучи головним художником, я вирішив організувати творчі поїздки у господарства і на підприємства області. Маю сказати, що ця пропозиція знайшла підтримку обласної влади, зокрема дуже багато нам у цьому, як пізніше у прийомі і розміщенні колег з інших областей, допомогла невтомна Євгенія Михайлівна Чабаненко, котра працювала заступником голови облвиконкому. З нею було легко вирішувати будь-які питання. Першим пробним для нас став виїзд у Бобринецький район. Там нас зустріли дуже добре, забезпечили житлом і харчуванням, створили гарні умови для роботи.. По закінченню ми влаштували виставку у сільськогосподарському технікумі, на яку прийшло багато бобринчан: не так часто в районі доводилось бачити живого художника і його роботи, а тут ще й твоїх земляків зображено, змальовано улюблені куточки рідного краю. Одне слово, виставка мала неабиякий успіх і це надихнуло нас на продовження таких виїздів. Наступною була шахта Медвежоярська в Олександрії, де ми спускалися безпосередньо в забій, робили замальовки. Писали етюди й портрети гірників. І знову успішна виставка. Були й інші творчі поїздки. А стосовно приїзду на Кіровоградщину наших колег з інших областей і нашої спільної з ними роботи, то це дійсно сприяло нашому творчому зростанню, адже до нас прибули представники і харківської, і дніпропетровської, і одеської та інших мистецьких шкіл.

– Повернемось до історії створення обласної організації спілки.

– Я переконався, що без власної організації годі й думати про якісь великі творчі плани, вихід на широкого глядача, зрештою, здобуття авторитету на фоні загальноукраїнської образотворчості. Адже на нас дивилися примруженим оком навіть одесити, в яких на обліку перебувало кілька наших спілчан. І тоді прийшов до висновку: треба щонайактивніше атакувати республіканські інстанції, щораз подаючи на виставки якомога більше робіт кіровоградців. Ми навантажували повний кузов автомобіля картинами й везли їх у Київ. Спочатку там нас сприймали неохоче, однак траплялося, що із шестидесяти-семидесяти робіт в експозицію потрапляли хоча б три. З часом до нас звикли і почали приділяти кіровоградським митцям більше уваги. Паралельно зростали й можливості для вступу у Спілку художників. Невдовзі членами НСХУ стали Олександр Логвинюк, Сергій Шаповалов, Григорій Гнатюк, Емілія Руденко та інші. Нас було вже десять. Але для створення організації необхідно одинадцять.

– І ним став ти?

– Так. Загалом я тричі подавав документи у Спілку, але мене не приймали через «наслідування західного буржуазного мистецтва». Та при йшла перебудова, соціалістичний реалізм визнали не єдиним творчим методом, котрий має право на існування, тож мене зрештою у Спілку прийняли. Щоправда, коли проходили установчі збори обласної організації, членського квитка я ще не мав, але отримав телефонне підтвердження з Києва про своє членство. На зборах мене обрали голвою організації, Сергія Шаповалова – секретарем.

Наскільки мені відомо, ти звертався з листом про дозвіл на її утворення до голови Спілки художників СРСР Андрія Васнецова.

– Це була дуже інтелігентна людина, між іншим, нащадок відомих російських художників. Він без затримки підписав відповідний наказ і передав його у Київ. Далі все вирішувалося згідно з положенням. Сьогодні в обласній організації налічується більше тридцяти членів НСХУ. Нам двадцять, і ми такі різні.

– Представлені, як бачимо, різні художні напрямки, види і техніки. Досить вагоме місце займає традиційний реалізм, щоправда, уже не «в його революційному розвитку». Це і феєрверкові натюрморти Сергія Шаповалова, і прекрасні, соковиті пейзажі Анатолія Янєва, і портрети Любові Кир’янової. Гідно продовжує батькову естафету Юрій Вінтенко, в реалістичній манері, кожен по-своєму, працюють Фелікс Полонський, Анатолій Пунгін, Андрій Хворост, Ігор Смичек, Леонід Бондар. Маємо й нетрадиційний живопис. Про тебе говорити не буду, за тебе все вже сказано твоїм званням. Хоча одну роботу все ж згадаю. «Курка і яйце» – це композиція, в якій закладено одвічне філософське питання: що є життя, що йому передує і що настає після. Біля цієї роботи можна роздумувати довго і, незважаючи на те, що відповідей не знайдеш, роздуми однак будуть плідними. Зауваж, коли я кажу про нетрадиційне мистецтво, то маю на увазі весь спектр стилів і напрямків, котрі були під забороною або ж суворим осудом за радянських часів. Отож, назву цю сприймай, як чисто умовну.

– Дійсно, представників, як ти кажеш, нетрадиційного мистецтва в нашій організації кілька, і їхні роботи гідно представлені в ювілейній експозиції.

– Переважно це Надєждіни: Надєждін-батько, Надєждін-син Андрій і Надєждіна-дочка Оксана Журавель. Кожен по-своєму цікавий. Не так давно в музеї Осмьоркіна експонувалася виставка Андрія, котра мала незаперечний успіх. На ній ми побачили його не тільки як оригінального живописця, а й філософа, глибокого знавця національної традиції. Оксану в нашому місті менше знають, але вона вже встигла побувати на міжнародних виставках.

– Ну, не тільки Надєждіни. Є ще динамічний, асоціативний Анатолій Дворський. Є художник, естетика якого бере початки у прадавніх глибинах народної творчості, Юрій Гончаренко. Є Федір Лагно. Він представлений своїми яскравими, багатоликими «Масками»…

– Чим характерне нетрадиційне мистецтво, то це тим, що кожен може його тлумачити по-своєму. Ці дві картини Лагна я сприймаю, як розуміння автором того, що життя, по суті, є яскравим, безкінечним карнавалом.

– Хочу звернути також увагу на живопис Григорія Гнатюка, графіку Володимира Кир’нова, сповнену гофманівської фантазії, химерну і трагічну водночас.

– Наші художники працюють у різних техніках, деяких колись наше місто взагалі не знало. Тут і кераміка, і батік, і гобелен.

– Згадаю лише окремі. Це теплі, сповнені гумору і національного колориту,скульптурні композиції родини Фірсових – Миколи Івановича, Нелі Федорівни і їхніх синів Сергія і Олександра. Гобелени Емілії Руденко. Батики Марії Церни і художника сучасного мислення та багатої творчої фантазії Наталії Федоренко. Ескізи до театральних постановок Миколи Добролежі і Василя Остапенка. При цьому зазначу, що творчість більшості наших художників знають не лише у Кіровограді чи Києві, а й у Росії, США, Канаді, Італії, Чехії, Ізраїлі, Хорватії. Я називаю ті країни, де виставлялися кіровоградці, а у приватних колекціях їхніх робіт достатньо чи не на всіх континентах. Загалом, обласна організація одним з головних напрямків визначила виставкову діяльність. Протягом двадцяти років діяльності нею влаштовано понад триста різних виставок, кожен її член звітував експозиціями персональними.

– Таким чином до наших земляків прийшли не тільки популярність, а й визнання?

– Маємо одного народного художника. П’ятеро отримали звання заслужених – Борис Вінтенко, Сергій Шаповалов, Григорій Гнатюк, Наталя Федоренко, Емілія Руденко. Василь Остапенко і Леонід Бондар мають звання заслужених працівників культури.

– Нині багато хто скаржиться на труднощі. Напевне, і у вас не без них.

Про це говорити не будемо. Краще про тих, хто нам допомагає. Народний депутата Валерій Кальченко допоміг газифікувати Будинок художника, нині докладає зусиль до модернізації системи опалення. Обласна рада встановила премії в галузі образотворчого мистецтва, ними вже відзначено ряд наших авторів. Сподіваємося, що в бюджеті знайде підтримку рядок про виділення коштів на друк альбому «Барви степу». А загалом – необхідні державні програми підтримки творчих спілок. Потрібні державні замовлення. Треба активніше залучати митців до формування в українців почуття патріотизму, художніх смаків, виховання їх на кращих національних і світових традиціях. Адже недарма сказано, що світ врятує краса».


Надрукувати   E-mail