Воскресіння і спасіння – це особливі явища для християн будь-яких конфесій. Тим більше вони значущі для українців-християн. Християн – ство – це не просто релігія. Таке розуміння дуже вузьке і примітивне. Християнство – це спосіб життя. Це – перемога добра над злом. Це – високоморальні чесноти. Ісус Христос вчив нас у двох заповідях, котрі Він нам лишив: любити Бога та ближнього як себе самого. От і все. Всі інші приписи чи заповіді включно з “законом Мойсея” чи “церковними догмами” – другорядні. Вони важливі та суттєві, але випливають для нас сьогодні тільки з доручення Ісуса Христа.
Сьогоднішня війна в Україна – це боротьба за життя нашого народу. Також це страшне змагання перемоги добра над злом. Це немов хресна дорога Ісуса для нашого народу, що завершиться воскресінням. Ісус прийшов на землю, щоби спасти світ від первородного гріха та впровадити у світі духовну мораль та добро. У процесі своєї праці серед народу Він зустрічався з різними проявами зла, диявольськими діями, а то і з фарисейством, здавалося б не найбільш шкідливим лихом, але фактично не менш шкідливим та поширеним як найгірший гріх. Ісус не поборов на віки ці явища, одначе він навчив, що треба вірити у добро, у Бога та весь час боротися проти зла. Він показав, що байдужість, а то і зухвалість – теж гріхи.
Ми бачимо сьогодні як ці прояви зла кружляють по цілому світі. Москва і не тільки її влада, але і народ – це уособлення зла по своїй культурі. Шевченко писав, що москалі “лихі люди”, але це не означає, що москальське дитя при народженні лихе. Одначе, внаслідок московської імперської культури воно у багатьох випадках виростає на лихого москаля. Так його виховує і його лиха московська мати, яка виросла у лоні імперії і готова вродити синів, щоби вони за злочинну імперію вбивали навіть невинних.
Одначе довкола цього є менше зло, але все ж таки зло – свого роду фарисейство – це зухвалість або байдужість до цього зла, вважаючи себе інколи особливим, або що моя хата з краю. Ми, українці, покликані Ісусом боротися проти цих проявів зла також, одначе дипломатично і своїм прикладом – героїзмом.
Ми боремось проти основного тяжкого зла – московського імперіяліз
му, але також ми змагаємось з модерними проявами фарисейства, байдужости і почуття особливости, що галасливо проповідується зокрема в Америці. Ось просто неймовірний приклад цього – це допущення сьогодні, щоби у квітні москалі стояли на чолі Ради безпеки ООН. Арґументи тут зайві, бо їх багато. Розмови про совість або іронію тут зайві. Ще ніколи не було кращого арґументу для потреби реформ ООН.
Воскресіння і перемога Ісуса над смертю, як і добра над злом, прояви
лися в останньому році у світовому вимірі: Україна здала іспит свого захисту попри недоречні й хибні передбачення. Волелюбні держави цілого світу стали на захист України не тільки словом, але і ділом, надаючи їй можливості захисту доставкою не тільки гуманітарної допомоги, але і летальної зброї. Недавно Міжнародний кримінальний суд видав рішення взяти під арешт Володимира Путіна за воєнні злочини. Це викликало занепокоєння навіть дер
жав, наставлених приязно до Путіна. У цей час торжество Воскресіння Ісуса Христа проявляється не тільки в історичному чи духовному контексті, але у сьогоднішньому не тільки стратегічно політичному, але і гуманітарному порядку. Україна і її народ є хіба жертвою цього явища, але вона і її народ є у першу чергу виконавцями Воскресіння і перемоги добра над злом. Мабуть, у цьому випадку нас вибрав Господь і завдав нам важке доручення. Ми це доручення виконуємо.
Тому приступаймо до наших Великодніх традицій з глибокою вірою та надією. Я не проповідник. Я просто українець-християнин, який уважає, що Господь обрав нас, щоби ми були Його рукою перемоги добра над злом.
Аскольд Лозинський, голова Світового конгресу українців, Ню-Йорк